cs

Sledujte nás

ikona facebookikona instagram

Základní pravidla saunování

5/10/2020

Základní pravidla saunování

V předchozích článcích jsme se zaměřili na to, jaké jsou hlavní benefity saunování a také jsme si řekli o zásadách bezpečného saunování. Dnes se zaměříme na to, jak správně postupovat při celém saunovacím procesu, neboť saunování není jen o pár minutách strávených ve vyhřáté místnosti.

Nepodcenit přípravu

Pokud se cítíme zdraví a nepožili jsme alkohol, nic nám nebrání užít si pozitivní účinky sauny. Před samotným saunováním bychom si neměli dávat vydatnější jídlo, jen lehkou svačinu a nezapomenout na hydrataci. Ideálně vypít dvě sklenice neochucené vody chvilku před vstupem do sauny. Důležitá je také hygiena. Důkladně se umyjeme mýdlem, opláchneme a osušíme se tak, aby kůže byla zcela suchá. Voda na kůži zpomaluje efekt prohřívání. Do sauny vstupujeme zcela nazí, pouze v prostěradle či ručníku. Sundáme si šperky.  Otevírání i zavírání dveří sauny provádíme co nejrychleji.

Fáze prohřívání

Pohodlně se usadíme či ještě lépe položíme na lavici. Poloha vleže je vhodnější, neboť dochází k rovnoměrnému prohřátí celého těla. No horních pryčnách jsou vyšší teploty a dochází k prohřátí rychleji. Důležité je pravidelné dýchaní, a to pouze nosem. Pokud to není nezbytné nekomunikujeme, soustředíme se pouze na sebe a relaxujeme.

Délka prohřívací fáze záleží na zkušenostech se saunováním, doporučuje se začínat na 8 minutách a nikdy nepřekračovat 15 minut. Nejdůležitější zásadou je, aby se člověk stále cítil komfortně. Fáze prohřívací společně s ochlazovací tvoří saunovací cyklus. Saunovací cyklus je vhodné opakovat alespoň dvakrát až třikrát, aby došlo k relaxačnímu účinku. Čtyři cykly mají účinek útlumový. Nikdy bychom neměli překračovat 5 saunovacích cyklů.

Fáze ochlazení

Ukončení prohřívací fáze neděláme rychle, ale pomalu se zvedneme a počkáme, zda se nám netočí hlava. Ochlazení můžeme provést několika způsoby. Pokud nejsme žádní otužilci, můžeme využít ochlazení pomocí zážitkové mlhy, což je velmi příjemný způsob ochlazení. Dále je možné využít dešťovou sprchu. No a pokud jsme otužilci a nebojíme se, použijeme polévací ochlazovací vědro. A kdy zahájit další saunovací cyklus tím, že půjdeme do prohřívárny? Pokud cítíme chlad, zejména na dolních končetinách.

Ukončení saunování

Po posledním prohřátí a ochlazení se krátce osprchujeme vlažnou vodou. Není nutné používat mýdlo. Zabalíme se do ručníku. Na řadu přichází relaxace a doplnění tekutin a minerálů. Položíme se v relaxační místnosti a alespoň 10 minut necháme doznít účinky sauny. Napijeme se a lehce se občerstvíme. Vhodné jsou minerální vody, džusy, bylinkové čaje, ovoce. Po saunování by měla být pokožka ideálně prokrvená a mít neutrální pH. Není tedy nutné ten samý den používat tělová mléka a další kosmetiku.

Pro dlouhodobé účinky a pro prevenci řady onemocnění se doporučuje chodit do sauny pravidelně a alespoň jednou týdně.

Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací