VIP Členství

cs

Sledujte nás

ikona facebookikona instagram

Finská sauna

Finská sauna

SAUNA A SAUNOVÁNÍ

Horký vzduch prosycený vůní dřeva, čistých esenciálních olejů, obohacený o minerály solí díky solným krystalům, společně s chromoterapií důkladně zregeneruje vaše tělo i mysl. Střídání hlubokého prohřátí a ledového ochlazení příznivě ovlivňuje nejen metabolismus, ale také psychiku člověka. Dopřejte si finskou saunu k regeneraci po sportu, prevenci viróz, oddálení stárnutí kůže. Pravidelným saunováním snižujte riziko kardiovaskulárních onemocnění, podpoříte regeneraci svalů, vyloučíte z těla škodlivé látky a cholesterol (ano, i na celulitidu sauna pomáhá;-) ). Díky vyplaveným endorfinům, se budete cítit šťastní a odpočinutí. 

HISTORIE SAUNOVÁNÍ

Něco málo z historie. Sauna je slovo pocházející z Finska označující místnost k prohřívaní těla. Saunování je relaxační metoda blahodárně působící na psychiku, ale i na obranyschopnost organismu, podporu kardiovaskulárního systému a také přispívá k detoxikaci těla. Možná vás překvapí, ale saunování není moderním trendem posledních desetiletí. Nejstarší sauny byly v podstatě díry v zemi, do kterých se vkládaly rozžhavené kameny a jejich nálezy mohou být staré i 10 tisíc let. Většina nálezů je z oblastí severní Evropy, ale taktéž Japonci využívali sauny pro léčbu kožních nemocí, poúrazových stavů či revmatitidy.

ÚČINKY SAUNOVÁNÍ

Účinky saunování nelze shrnout jednou větou. Saunování má komplexně pozitivní vliv na lidské tělo. 
Sauna uvolňuje a odlehčuje napětí, zmenšuje úzkost a agresivitu a přitom povzbuzuje. Při pobytu v sauně se vyplavuje endorfin, hormon štěstí, který podporuje dobrou náladu. I proto má saunování výrazný vliv na tzv. neurovegetativní systém: po sauně se dobře spí, saunování odstraňuje migrénové bolesti, vede k osvěžení a uklidnění, k útlumu předchozího vzrušení, k ústupu tísnivých pocitů, nervozity, neklidu a nechutenství. 

Co se pokožky týče – díky zvýšenému krevnímu oběhu a prokrvení dochází k jejímu zpevňování, zbavení se celulitidy, ale i k lepší výživě vlasových kořínků. Proto je sauna čím dál oblíbenější i u žen.

Pobyt v sauně může přispět ke zlepšení chronického zánětu žlučníku, slinivky břišní, tenkého i tlustého střeva a do jisté míry pozitivně ovlivní i průběh vředové nemoci, zejména v její počáteční fázi. Sauna zmírňuje obtíže spojené s artritidou a revmatem. 

Pravidelnými návštěvami sauny si snížíme riziko kardiovaskulárního onemocnění, dosáhneme rychlejší regenerace po sportu a podpoříme růst svalů, vyloučíme z těla škodlivé látky a cholesterol a díky vyplaveným hormonům štěstí, se budeme cítit šťastní a odpočinutí. Pokud saunovací cyklus (prohřátí a ochlazení) zopakujeme vícekrát (4krát či 5krát) budeme se cítit unavenější a pominou problémy s usínáním. 

Organismus je vybuzený a odolnější vůči běžným infekcím a nachlazením. Také projevy alergie jsou mírnější. Díky uvolnění hladkého svalstva dochází k rychlejšímu odstraňování hlenu a zlepšení dýchaní. Saunování je doporučováno lidem s astmatem či chronickými záněty průdušek.
Jedinečným přínosem pravidelného saunování je dozajista rychlejší rehabilitace po úrazech, rehabilitace vyhřezlých plotének a úrazů šlach a svalů.

SOLNÁ SAUNA

Máte rádi solné jeskyně a jejich pozitivní účinky? Sauna v našem privátním wellness spojuje saunování s účinky inhalace soli. Saunová kabina je obohacena o sůl ve formě velkého solného krystalu, který je umístěný pod lavicí. Působením tepla se minerály, jako jsou vápník, hořčík, draslík, jod a brom, uvolňují ze soli do vzduchu, který se následně vdechuje.

JAK NA SAUNOVÁNÍ

Saunování by mělo mít čtyři fáze – přípravu, prohřátí, ochlazení, závěr. 
Před vstupem do prohřívací místnosti je nutné dodržet hygienickou přípravu - použít toaletu, svléknout se do naha, osprchovat se a omýt mýdlem. Krom čistě hygienických důvodů je tuto přípravu dobré provést i z důvodu odstranění mazových zátek u potních žlázek, což usnadní následné pocení. Nezapomínejme se po sprše důkladně vysušit - voda kůži ochlazuje a kdybychom vstoupili do sauny mokří, zpomalili bychom saunovací efekt. 

Během prohřívací fáze dochází ke zvýšení prokrvení kůže, podkoží i svalů. Teplota kůže vystoupá až na 42 °C, teplota tělesného jádra stoupne o jeden až dva stupně. Organismus se snaží nahromaděného nežádoucího tepla zbavovat a tak tento nadbytek přenáší do kůže a plic, kde teplo působí rozšíření cév a zvýší se průtok krve kůží i plícemi. Samozřejmě záleží na ploše kůže a množství naší izolace - tuku. Drobní jedinci a děti se prohřejí rychleji, obézní lidé budou ke stejnému účinku potřebovat o pár minut delší čas.
Samozřejmě se také začínáme potit, což je další způsob termoregulace. V potu je zvýšené množství chloridu sodného a zvýšené množství vody z mezibuněčných prostor - to vysvětluje, proč saunování pomáhá ke snížení otoků. 

Samotné ochlazení pak můžeme provést několika způsoby – nejmírnější formou je vodní mlha, jde o malinké kapičky vody působící ochlazení a na rozdíl od sprchy nám nezpůsobí takový šok pod studenou sprchou.
Nejčastěji spojovaným ochlazením s finskou saunou je vylití studené vody z dřevěného vědra. Ochlazení způsobí rychlý návrat kardiovaskulárního systému do normy, dochází k zástavě pocení a dostaví se pocit svěžesti.

Počet opakování prohřátí a následného ochlazení určuje i celkový efekt saunování. Většinou se doporučují alespoň 3 opakování. Závěrem po posledním ochlazení následuje sprcha, která slouží jen k omytí zbytků nečistot a poté by měla přijít alespoň krátká relaxace.
Pokud již odezněl pocit prohřátí, přioblékneme se nebo zabalíme do deky. Důležité je doplnit tekutiny - pobytem v sauně jsme ztratili značné množství vody, ale také minerálů a vitaminu C. Vhodná je proto minerální voda, ovocné vody, džusy či bylinné čaje.

Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací